Még cikkünk elején próbáljuk körbejárni mi is az a személyiség. Gordon W. Allport meghatározása szerint azok a fizikai és lelki tulajdonságok dinamizmusa és összessége, mely egyedivé teszi az embert és definiálja. Életünk különböző színterei hatással vannak ránk, mind például a család, iskola, kortársak, sportközösség stb., ezek a színterek formálják, alakítják személyiségünket.

A sportban megnyilvánul személyiségünk, mozgásunkban, játékunkban kiütközik, milyenek is vagyunk valójában; melyikünk agresszívebb, ki az, aki visszahúzódóbb, vagy épp együttműködőbb. A családnak nagy hatása van a gyermekre, hiszen példát mutatnak; ha a szülők mozgásszegény életmódban élnek, valószínűbb, hogy a gyermek sem lesz sportos.

Természetesen nem csak megjelennek a már kialakult személyiségjegyeink, de változnak, formálódnak is a sport által. A már gyermekkorban elkezdett sportos életmód előnyei a következők lehetnek: testtudatosság fejlesztés, önbizalom és önbecsülés növelés, versenyszituációkban való részvétel (ezzel együtt megtanulják kezelni a kudarcot és a győzelmet), csapatban való együttműködés, összpontosítási, és koncentrációs képesség javítás, mozgás szeretet kialakulása (ami későbbiekben hozzájárul az egészségmegőrzéshez), fejleszti az elvont gondolkodást, öntudatosság erősítése, továbbá megakadályozza az előítéletek kialakulását.

Mivel iskolánk leginkább az úszásoktatás területén kompetens és célunk, hogy megszerettessük a gyerekekkel és a felnőttekkel egyaránt a vizes sportokat, kiváltképp az úszást, ezért szeretnénk kiemelten is pár szót írni ennek személyiségfejlesztő pozitív hatásairól.

Az úszás nem csak egészségmegőrző és egészségfejlesztő befolyással van a sportolókra, de összerendezi és harmonikussá teszi a mozgást, ami által esztétikai érzékünk is fejlődik. A sportágban, valamint a szabályokban való jártasság tájékozottságot ad az embereknek. Hozzásegít kialakítani egy reális önértékelést(ami sokunknak problémát okoz a mai világban), így tisztában lehetünk valódi képességeinkkel, korlátainkkal, fel tudjuk mérni az előttünk álló helyzeteket. A különböző problémákkal való megküzdések során pedig segíthet minket a kitartásunk, önfegyelmünk, akaraterőnk, bátorságunk, extrémebb szituációkban fájdalomtűrésünk, amiket szintén kialakíthatunk, megerősíthetünk az úszóedzések alatt. Óráról, órára növeljük fizikai és pszichés állóképességünket, ami nem csak a koncentrációs készségünket növeli, de monotónia tűrésünket is.
Az úszásoktatások általában csoportban zajlanak, így hozzászoktatjuk a résztvevőket már kisgyerekkortól a szabályok követéséhez, mi több, megtanulnak a csoporttal együttműködni, közösséghez alkalmazkodni, ahol együtt formálódhatnak tovább a tagok.

Egy biztos, ha gyermek, vagy a felnőtt megszereti a víz közegét és elsajátítja az úszás technikáját, egy olyan élményben lehet része, ami pozitív irányba változtatja egész életét!

Források:

Wikipédia– Személyiség
https://hu.wikipedia.org/wiki/Szem%C3%A9lyis%C3%A9g#cite_note-2

Lukács Rezső – A mozgás személyiségfejlesztő hatásai, 2015
http://www.kaszasok.hu/index.php?option=com_content&task=view&id=7093

Bíró Melinda – Az úszás, mint a személyiségfejlesztés eszköze, 2011
http://www.jgypk.hu/tamop13e/tananyag_html/egyeni_sportagak/az_szs_mint_a_szemlyisgfejleszts_eszkze.html

Török Petra Testnevelő, úszóedző, babamasszázs oktató, 2017
http://www.stylemagazin.hu/hir/A-mozgas-szemelyisegfejleszto-hatasai-gyermekkorban/9377/stylekids/