Gyógymasszőrként, naponta foglalkozom olyan betegekkel akik, nyak, váll, hát, és lumbális rész fájdalmával küzdenek. E panaszok oka gerincbetegség, vagy testtartási, mozgási rendellenesség. Sajnos gyakoriságuk az utóbbi években jelentősen megnőtt, népbetegséggé vált. 

A gerincfájdalom többnyire nem elkerülhetetlen sorscsapás, hanem sok esetben helytelen tartás, mozgás szegény életmód következménye.

Mivel a tartási rendellenességek már serdülőkorban is észlelhetők, korai felismerésükkel és kezelésükkel a későbbi, a gerinc helytelen terheléséből fakadó, maradandó elváltozások és panaszok megelőzhetők.

Fontos a megfelelő testtartás, a rendszeres mozgás, olyan jellegű sport tevékenység megválasztása amely erősíti a hát izomzatát, de nem terheli a gerincet, ilyen pl. az úszás. Hazánkban az úszás gyökerei az 1800-as évekbe nyúlnak vissza, Hajós Alfréd nevéhez köthetően. A legeredményesebb sportágak egyike nincs életkorhoz, nemhez kötve, és nem szükséges különösebb edzettségi állapot sem hozzá. Azonban a helyes fejtartás, az összehangolt végtagmozgás már a kezdetekkor nagyon fontos, ezért javasolt szakszerű oktatás keretein belül elsajátítani.

Az úszás gerincre gyakorolt pozitív hatása mellett, a test vízen tartásával a tartóizmok is feszesednek, minden formája egyenes törzset igényel, a has- és hátizomzatunk is erősödik általa. Az úszásnemek közül, különösen a háton történő nagyon hatásos, a rossz tartás megelőzésére és javítására, a hátizomzat erősítésére.

A napi életünk része, hogy valamilyen járművel járunk dolgozni vagy iskolába, ahol szinte egész nap az íróasztal/ számítógép mögött vagy az iskolapadban ülünk, este hazaérve pihentetésképp a televízió előtt üldögélve, vagy a mobiltelefonba temetkezve fejezzük be a napot. Ennek következménye pedig sajnos az idő előtti elváltozások, valamint a rossz tartásból eredő fájdalmak. Ezek megelőzésére, elkerülésére akkor van esély, ha aktívak maradunk. A legjobb megoldás pedig mindenképpen a kitartást és rendszerességet igénylő úszás, amelyet nem lehet elég korán és soha sincs túl késő elkezdeni.

Úszáskor nagy segítséget jelent a víz felhajtóereje, mely tehermentesíti a gerincet és a lábakat, így mozgásszervi elváltozások elkerülésére és a már kialakult problémák kezelésére is remekül használható mozgásforma, minden korosztály számára.

Források:

www.exastudio.hu/az-uszas-jotekony-hatasai.html
http://www.webbeteg.hu/cikkek/sport_egeszseg/8594/hogyan-hat-az-uszas-a-szervezetre