Sok sportág büszke a több évtizedes vagy évszázados történetére. Az úszás az egyik legrégibb sport, nem kell hozzá külön speciális szerkezet, szinte egyidős az emberiséggel. Bármelyik életkorban elsajátíthatjuk, jótékony hatását a fiatalok és az idősebbek is igénybe vehetik. Gyakorló orvosként összegyűjtöttem néhány gondolatot az úszás jótékony hatásáról szervezetünkre.

Dr. Podlovics Ágota
reumatológus főorvos
www.reumadoktor.hu

Mire jó a víztükör, ha te nem tudsz úszni, drágám?
Mire jó a napsütés, ha az éjszakának élsz?
Mire jó a csillagfény, ha te napszemüvegben alszol?
Mire jó a sok haver, ha önmagadtól is félsz?

Somló Tamás

Miért jó a testemnek és a lelkemnek, ha úszom?

  • Az úszás megmozgatja a test összes belső izmát, fejleszti az állóképességet, növeli a hatékonyságot és mozgékonyságot.
  • Az úszás tizenkétszer hatásosabb, mint az edzőteremben végzett testmozgás. Mivel a víznek nagy az ellenállása, ezért a vízben végzett gyakorlatokkal 600 kalóriát égethetünk el óránként.
  • Egyenletesen fejleszti izmainkat. Az úszás ismétlődő mozdulatai növelik az izmok rugalmasságát, különösen a váll, a csípőtájék és a térd izmait tartják kiválóan karban.
  • A sportsérülések valószínűsége, a többi sportághoz viszonyítva nagyon kicsi, leszámítva persze a sakkot.
  • Egy indiai mondás szerint a lélegzés maga az élet. Ez az egyetlen olyan sportág, amely légzésszabályozásra kényszerít bennünket, és ezt nagyon fontos lenne beépíteni mindennapjainkba. Az úszás alkalmával megnövekszik a tüdő kapacitása, minek hatására sokkal mélyebbeket és nagyobbakat tudunk lélegezni.
  • Hozzájárul a szív egészséges működéséhez.
  • Segít a gerinc problémákkal küszködöknek, növeli a gerinc stabil állását, nyújtja az izmokat
  • A víznek úszás közben a testre nehezedő nyomása 15-20 kg-nak felel meg, ami folyamatos, enyhe masszírozó hatást jelent. Ezáltal nyugtat, elűzi az idegességet és a feszültséget.

Hatása a betegségek megelőzésére és gyógyítására

Mozgásszervi panaszok megelőzése
Túl sokat ülünk. A legtöbben valamilyen járművel járunk dolgozni vagy iskolába, ahol többnyire egész álló nap az íróasztal mögött vagy a padban ülünk, a napot pedig végül pihentetésképp a televízió előtt üldögélve fejezzük be. Pedig sem a gerincet, sem az alsó végtagokat nem ülésre teremtették. Emiatt a gerinc- és a porckorong problémák előbb utóbb mindnyájunkat utolérnek. Ennek egy ellenszere van, ha aktívak maradunk és sokat mozgunk.

Csontritkulás
Néma kórnak is nevezik, mert panaszt lényegében nem okoz egészen addig, amíg egy szerencsétlen mozdulat hatására el nem esünk és eltörik valamelyik csontunk. Természetesen, mint ahogyan a legtöbb betegség esetében, így ebben az esetben is a megelőzésre lenne célszerű a hangsúlyt fektetni és nem a kezelésre, különösen azért, mert a csontritkulás okai 70 százalékban az életmódban keresendők. Az úszás az egyetlen olyan sportág, amely gyakorlatilag egyáltalán nem hat a csontokra, mégis nélkülözhetetlen szerepet kap a csonttörések megakadályozásában, ugyanis úszás közben szinte mindegyik izmot megmozgatjuk. A szabályos légvételek és a ciklikus mozdulatok ismételgetése számos új ideg-izom kapcsolatot alakít ki, amellyel javul a mozgáskoordináció, és az egyensúlyérzékelés. Éppen ezért csökken a szerencsétlen mozdulatok következtében kialakuló esések száma, ezzel együtt a csonttörések kialakulása.

Cukorbetegség
Az anyagcsere problémákkal kapcsolatban, amelyek kezelésére a vízi mozgás remekül alkalmazható, nem csak a túlzott elhízás említésre méltó, hanem a cukorbetegség is. Ugyanis a megnövelt izomaktivitás kedvező hatású, s elősegíti, hogy a glükóz a vérből az izomsejtekbe jutva felszívódjon és elégjen. A cukrot így természetes úton bontja le a szervezet, és ez csökkent inzulinszintet eredményez. S mivel a diabéteszesek gyakran szenvednek súlyos perifériás keringési rendellenességben is, még inkább hatékony módszer lehet számukra az úszás.

Depresszió
Napjainkban a depresszió népbetegség, ami kortól és nemtől függetlenül bárkit érinthet. Az úszás közbeni légzésszabályozás, a ritmusos tempózás, a vízbe merülés, a lebegés olyan harmonikus és összehangolt mozgástevékenység, ami a belső egyensúlyt is megteremti. Az uszodákban és fürdőkben arra is lehetőség van, hogy szervezett keretek között vegyenek részt a vendégek különböző vízi sportfoglalkozásokon, ami erősíti a csoporthoz tartozás tudatát, segít a magány szívszorító érzésének feloldásában. Az  uszodába járás remek alkalmat nyújt a szocializálódásra, s ez által a depresszió orvoslására, hiszen az úszás során rengeteg boldogsághormon szabadul fel. A víznyomás masszírozása nyugtatóan hat, s elűzi a stresszt és a feszültséget. Minden korosztály megtalálhatja vérmérsékletéhez, korához, egészségi állapotához leginkább passzoló tevékenységet, amihez nem kell mást tennie, mint elmenni a lakóhelyéhez legközelebbi uszodába, fürdőbe.

Sok hasznos információ található a mozgásszervi betegségek megelőzése és gyógyítása témakörben a www.reumadoktor.hu oldalon.