Rohanó világunk mozgásszegény életmódja, rossz táplálkozási szokásaink, örökölt vagy szerzett betegségeink mind-mind hozzájárulnak ahhoz, hogy szervezetünk segítségért kiáltson.

Ezek a problémák minden korosztályt érintenek. Fiatalokat és időseket egyaránt. Gyerekeknél és idősebbeknél is előforduló tartáshibák a gyenge izomzat miatt, mozgásszegény életmód, az állandó monitor előtti tartózkodás, az anyagcsere problémák, örökletes betegségek, balesetek, helytelen életmód és felnőtteknél akár a munkakörülmények is befolyásolják egészségi állapotunkat. A test különböző deformitásai, a gerincferdülés, az asztma, a túlsúly kezelése gyógytestnevelőt kíván.

Szakemberek körében régóta ismert tény, hogy a különböző úszásnemekből és azok részelemeiből összeállított vízi gyakorlatok-úszás és gimnasztika- jótékony hatással van a szervezetre. Képzett szakemberek orvosi diagnózis után állítják össze a kezelési tervet. A gyógyúszás órák tervszerűen felépítettek, ráépülnek a szárazföldi gyógytestnevelésre, nem helyettesítve, hanem kiegészítve azt. 

Koczka Anikó

Testnevelő, Gyógytestnevelő

A szakemberek által összeállított gyakorlatsor az orvos által felállított diagnózisnak lesz megfelelő minőségileg és mennyiségileg is egyaránt. Figyelembe veszi az egészségi állapotot, a tartáshibákat, a deformitásokat és keringési-légzőrendszeri problémákat. A gyógyúszás során az aktuális problémáknak megfelelő terhelést kapja az érintett. Fejlődik az egész szervezet állóképessége, mozgáskoordinációja. Segít kialakítani a gerinc körüli izomfűzőt, amely a helyes testtartásért felel. Korrigálni lehet a gyakorlatokkal a mellkasi és gerincdeformitásokat, segít kialakítani a helyes légzéstechnikát, javítja a légzésfunkciós értékeket, kíméli az ízületeket.

Az úszás már önmagában is terápiás jellegű, hisz igénybe veszi az egész mozgatórendszert, a keringési, a légző és idegrendszert. A víz felhajtó erejének köszönhetően könnyebbé válik a mozgás, a szokásos mozdulatsorok szebbek, jobban végrehajthatóak és tágabb mozgáshatárok érhetők el. A gyógytestnevelő által összeállított gyakorlatsor a megfelelő izomcsoportot mozgatja, fejleszti és a pontos terhelést adja. Maga a közeg és a mozgás ugyanakkor ellazít és relaxál is. Az úszás közben felvett vízszintes testhelyzet segít tehermentesíteni a gerincet, miközben erősíti az azt tartó, támogató izmokat. A mozgás hatására a csontok teherbíró képessége és szilárdsága is nő. Nem mehetünk el szó nélkül az úszás és így a gyógyúszás pozitív lelki hatásai mellett sem. A mozgáskoordináció javulásával nő az önbizalom, esztétikusabb testkép alakul ki, harmonikusabbá válik a mozgás, ezáltal magabiztosabb lesz a megjelenés. A vízben „láthatatlan” mindenki. Megszűnnek a lelki problémák és gátlások. A csoportos foglalkozások segítenek leküzdeni az állapot miatti antiszocializációt és segítenek beilleszkedni a közösségbe.

Források:

Somogyiné Kuti Ilona – Gyógyúszás ( Flaccus Kiadó, 2014)