Több éves védőnői, babaúszás oktatói- és jelenleg gyakorló anyukai- tapasztalat alapján szeretnék néhány hasznos információt megosztani a babúszásról. Csecsemőúszás alatt az egészséges csecsemők 3-4 hónapos kora körül (védőoltások után) elkezdett szervezett, szülők bevonásával zajló, oktató segítségével történő vízhez szoktatását értjük. Ez egy komplex, de elsősorban vízi mozgásfejlesztő program. A vízhez szoktatás nem egyenlő az úszás oktatással. Célja egészséges testileg, szellemileg és mozgásában jól fejlődő gyermek.

Számos nézet létezik a babaúszással kapcsolatban én a csecsemők veleszületett reflexein alapuló mozgásfejlesztő programról tudok beszámolni. Ezek a reflexek lényegében mindenkinél azonosak és szoros összefüggésben vannak az értelmi fejlődéssel is. A csecsemőúszás szempontjából ezek közül a búvárreflex a leglényegesebb. Ez azt jelent, ha a baba orra és szája egyszerre kerül víz alá a légző mozgások leállnak néhány másodpercre. Ez a reflex 8-9 hónapos korig marad meg. Ezt „ használja” a baba csecsemőúszás során. A reflex oldódása a tartalék levegő kifújásával kezdődik, amire már a víz felett kerül sor. Röviden ezek a babaúszás alapjai és most néhány fontos előny, amire a rendszeresen „úszni járó” babák esetében számítani lehet:

  • élet formát közvetít( szülők számára is)
  • elősegíti a babák mozgásfejlődését
  • egészséges tartást alakít ki
  • javul az izomtónus( nem azonos az izom erővel)
  • javítja az ellenállóképességet
  • kevesebb az allergiás és légúti megbetegedés közöttük
  • könnyebb a gyerekek szocializációja is.
Nagyné Ácsmán Tímea

Nagyné Ácsmán Tímea

védőnő

Tévhit tehát, hogy az uszodába járó gyerekek gyakrabban lesznek betegek. Védőnőként is azt mondhatom, hogy ha egy baba egészséges (nincs akut betegsége, bőr érzékenysége, fül problémája) érdemes legalább kipróbálni. Egy remek családi program ahol mélyül a szülő-gyermek kapcsolat hiszen a víz egy olyan közeg ahol a babák ösztönösen mozognak. Az”ős bizalom” erősödik, hiszen a babák olyan élményt élnek át mint az anyaméhben.

Gyakorlati tanács!
Fontos a jól megválasztott időpont kis csecsemők esetében. Alvás után és nem teli pocakkal érdemes az uszodába jönni. Fáradt csecsemővel nem lehet dolgozni, de  a kellemes program feledtetni tudja az éhséget. Úszás után még jobban és többet lehet enni és újra egy jó nagyot aludni.

Végezetül tehát szívből ajánlom mindenkinek jól fogtok szórakozni!

Felhasznált irodalom:

Dr. Gömöry Géza, Karsay Ferenc – Egészséges csecsemők és kisdedek vízhez-szoktatása
( TF Továbbképző Intézet –Oktatási segédanyag)